Typy lejów protezowych

Odpowiednio dopasowane typy lejów protezowych to podstawa dobrej protezy. Typy lejów protezowych możemy rozróżniać za pomocą materiału z jakiego są wykonane i sposobu kleszczenia kikuta.

Typy lejów protezowych – podudzie

PTB – chyba najpopularniejszy typ leja protezowego stosowany w przypadku amputacji goleni, głównym polem podparcia jest okolica więzadła właściwego rzepki, która opiera się na półeczce podpurczej. Tylna ściana leja przypiera tak, aby uniknąć ześlizgiwaniu się, górna krawędź tylnej ściany leja powinna być na wysokości półki podpierającej.  Boczne krawędzie protezy są na wysokości kłykci udowych.

KBM – to modyfikacja protezy PTB. Polega na podwyższeniu krawędzi bocznych leja do okolicy nadkłykciowej i zastosowanie klina wsuwanego między kłykcie przyśrodkowe w celu zapobiegania zsuwania się protezy.

PTS – przednia krawędź leja wystaje ponad rzepkę, a lej kleszczy się dzięki dociśnięciu przedniej krawędzi w okolicy nadrzepkowej po wyprostowaniu kolana. Kontrucisk daje tylna krawędź w okolicy dołu podkolanowego. Stosowana głównie w przypadku krótkich kikutów.
TSB – lej pełnokontaktowy. Podparcie kikuta znajduje się na całym leju, na zasadzie zacisku. Bardzo ciężki do wykonania ze względu na jego idealne dopasowanie, Z reguły poprzedzony kilkoma lejami testowymi.
Lej tymczasowy – wykonany z termoplastu jego zaletą jest szybkie formowanie poprawkowe, możliwość testowania, całkowite przystosowanie kikuta do leja, dzięki swojej przezroczystości z łatwością można zobaczyć prawidłowość dopasowania.

Leje udowe

Lej pełnokontaktowy podciśnieniowy – za pomocą specjalnej skarpety, foli lub worka przeciągnietego przez specjalny otwór wciągamy kikut do leja, następnie zakręcamy korek za pomocą, którego całe powietrze zostanie wyprowadzone, kikut całkowicie zassany do leja.
Lej pół elastyczny – składa się z trzech elementów. Twardej ramy wykonanej z włókna węglowego lub specjalnych żywic oraz ,,gumowego” wkładu. Całość zakończona jest korkiem podciśnieniowym. Zaletą leja jest dopasowanie miękkiej części do ciała w różnych pozycjach co zapobiega obtarciom oraz zwiększa komfort siedzenia.