Testy funkcjonalne

Podstawowe testy funkcjonalne:

Test Schobera

Cel: badanie ruchomości kręgosłupa

Metodyka: pacjent stoi, odnajdujemy wyrostki kolczyste kręgów L1 i L5 i mierzymy odległość między nimi (L1 – 10 cm nad linią łączące kolce biodrowe tylne górne; L5 – 5 cm pod linią łączące kolce biodrowe tylne górne), pacjent wykonuje głęboki skłon do przodu, ponownie mierzymy odległość między L1 i L5, różnica powinna wynosić 7 cm.

Test Degi

Cel: badanie przykurczów stawu barkowego

Metodyka: pacjent w pozycji siedzącej lub stojącej, plecy przy ścianie, badany wykonuje wznos ramion w górę, jeśli nie jest w stanie dotknąć ściany, to kąt zawarty między ścianą a kończyną górna wynosi stopień przykurczu.

Test Leseque-a

Cel: różnicowanie bólów lędźwiowych

Metodyka: pacjent leży na plecach, badający unosi do góry kończynę dolną pacjenta następnie ją uwalnia co powoduje napięcie mięśni grzbietu i pośladków wywołując ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

Test Thomasa

Cel: wykrycie przykurczu zginaczy stawu biodrowego

Metodyka: pacjent leży na plecach, zgina i przyciąga do klatki piersiowej jedną kończynę dolną (niebadaną), jeśli istnieje przykurcz zginaczy stawu biodrowego to druga kończyna dolna unosi się w górę.

Objaw Trendelenburga

Cel: wykrycie osłabionego mięśnia pośladkowego średniego i małego.

Metodyka: badamy w pozycji stojącej jednonóż na nodze słabszej funkcjonalnie, opadanie miednicy po stronie odciążonej świadczy o niewydolności mięśni po stronie obciążonej.

Test Mennella

Cel: badanie st. krzyżowo biodrowych.

Metodyka: pacjent leży na brzuchu, podczas badania lewego stawu badający lewą ręką stabilizuje kość krzyżową, a prawą ręką obejmuje wyprostowaną lewą kończynę dolną i  wykonuje przeprost w stawie biodrowym, ból świadczy o zmianach chorobowych.

Objaw Derbolowskiego

Cel: ocena zmieniającej się długości kończyn dolnych

Metodyka: badany leży tyłem, badający trzyma go w okolicach kostek, badany wykonuje siad prosty trzy razy, w przypadku zablokowania st.krzyżowo-biodrowego oraz zaburzeń ruchu między kością biodrową i krzyżową kończyna dolna po stronie zablokowania przy siadaniu staje się dłuższa (gdy w pozycji leżącej była krótsza lub kk były równe)

Test Patricka

Cel: różnicowanie chorób stawu biodrowego i krzyżowo-biodrowego.
Metodyka: pacjent leży na plecach, jedna kończyna dolna wyprostowana, druga kończyna dolna (badana) zgięta w st. biodrowym i kolanowym, kostka boczna opiera się o powyżej rzepki kończyny wyprostowanej, badający jedną ręką stabilizuje miednice po stronie kończyny wyprostowanej,, a drugą wykonuje głębokie pogłębienie odwiedzenie w st. biodrowym przez nacisk w okolicy st. kolanowego, ból świadczy o zmianach chorobowych w stawie.

Fatal error: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 72 bytes) in /home/micjan/domains/powerfizjo.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-statistics/vendor/browscap/browscap-php/src/phpbrowscap/Browscap.php on line 876