Rozejście kresy białej po porodzie

Rozejście kresy białej po porodzie mięśnia prostego brzucha jest coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Wiele kobiet po konsultacji z lekarzem decyduje się na operacje, całkowicie pomijając konsultacje z fizjoterapeutą. Jest to podstawowy błąd, ponieważ istnieją inne bezinwazyjne metody, które pomogą temu zapobiec.

Rozejście kresy białej po porodzie – co to takiego?

W czasie ciąży mięsień prosty brzucha ulega rozciągnięciu, a wraz z nim kresa biała. Mięsień o właściwym tonusie po porodzie wraca na swoje miejsce. Jeżeli napięcie mięśnia jest obniżenie następuje rozejście kresy białej po porodzie. Wizualnie przypomina ono przepuklinę lub zwyczajnie ciąże.

 

Rozejście kresy białej po porodzie – przyczyny

Główną przyczyną rozejścia kresy białej po porodzie jest nic innego jak osłabienie mięśnia prostego brzucha. Osłabienie mięśnia prostego brzucha może być spowodowane zaniedbaniem aktywności fizycznej przed zajściem w ciąże. Dlatego jeżeli ten artykuł czytają przyszłe mamy niech pamiętają, że należy przygotować ciało do rodzenia, wzmacniając przy tym mięśnie. Kolejną przyczyną osłabienia jest ciąża mnoga lub otyłość. Krótko mówiąc im większy brzuszek tym łatwiej o rozejście kresy białej mięśnia prostego brzucha. Niestety otyłość i ciąża mnoga nie jest regułą, rozejście kresy białej coraz częściej dotyka drobne szczupłe kobiety, którym w krótkim czasie urósł brzuch, z którym nie mogą sobie poradzić mięśnie stabilizujące. Ważnym elementem całej tej, układanki są mięśnie dna miednicy, które odpowiadają za stabilność narządów wewnętrznych.

Rozejście kresy białej po porodzie – ćwiczenia

Niestety nie istnieje jeden złoty środek na pozbycie się rozejścia kresy białej. Każda pacjenta wymaga indywidualnej konsultacji fizjoterapeutycznej. Jedyne co w tym wypadku możesz zrobić działając bezinwazyjnie to:

  • wzmocnić mięśnie dna miednicy
  • unikać aktywizacji mięśni skośnych brzucha
  • wykonuj ćwiczenia oddechowe torem przeponowym
  • „baw” się oddechem w ten sposób, aby czuć napięcie przepony od kości krzyżowej do mostka
  • noś dziecko w chuście – Ważne!! chusta musi być dobrze dobrana i prawidłowo zawiązana, jeśli nie jesteś pewna czy dobrze to robisz skonsultuj się ze specjalistą
  • ćwicz mięśnie stabilizujące całego ciała np. poprzez popularne ćwiczenie „deska”
  • naucz się i pilnuj prawidłowej postawy
  • unikaj dźwigania
  • unikaj rozciągania brzucha
  • nie rób klasycznych brzuszków – powodują one wybrzuszenie w obrębie rozejścia kresy