Jak zwalczyć ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym

Ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym jest na tyle powszechny, że doświadcza go praktycznie każdy. Specjaliści twierdzą, że problemy te będą pojawiać się znacznie częściej, a szczególnie dotykać one będą dzieci. Tym artykułem chce Cię ustrzec przed nieprawidłowymi nawykami i pomóc odpowiedzieć na pytanie; jak zwalczyć ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym.

Czynniki ryzyka

Fizyczne:

• częste dźwiganie i długotrwała praca fizyczna
  • nieprawidłowe ułożenie ciała podczas siedzenia
  • długotrwałe siedzenie
  • schylanie oraz inne ustawianie kręgosłupa w pozycji przeciążeniowej

Indywidualne – styl życia

Psychospołeczne – wpływ otoczenia na nasz nastrój, stres i stan psychiczny

Co sprzyja rozwojowi bólu?

Najbardziej destrukcyjne dla kręgosłupa jest przybieranie nieprawidłowej postawy siedzącej. Z reguły rozluźniamy łopatki, tułów pochylamy w przód, przez co spłaszczamy odcinek lędźwiowy. W takiej pozycji dochodzi do ogromnych przeciążeń, bólu, a z czasem do utrwalonych zmian w obrębie kręgosłupa.

Rodzaje bólów kręgosłupa:

1. Somatyczny – mięśniowo-szkieletowy. Ma charakter miejscowy lub promieniujący, trudny do umiejscowienia i określenia. Charakterystycznym jest, że im poważniejszy i silniejszy jest bodziec wywołujący, tym ból sięga niżej do kończyny dolnej.

2. Korzeniowy – wyczuwalny w obrębie przebiegu korzenia nerwu, który jest uciśnięty/uszkodzony. Biegnie wzdłuż dermatomu (miejsca, które dany nerw zaopatruje) i często wywołany jest uciskiem od strony krążka międzykręgowego (przepukliny).

3. Ośrodkowy – uszkodzenie ośrodkowego układu nerwowego.

4. Trzewny – z narządów wewnętrznych.

Jak zwalczyć ból kręgosłupa w odcinku lędźwiowym?

1. Wyeliminuj nieprawidłowe nawyki trzymania postawy. Zwracaj uwagę, aby plecy były wyprostowane podczas siedzenia. Możesz do tego użyć poduszek lub wałków.
  2. Nie garb się
  3. Podnoś ciężar z nóg, a nie przez schylanie.
  4. Jeśli stale przebywasz w jednej pozycji zrób przerwę na kilkuminutowe rozciągnie
  5. Stosuj ciepłe okłady, zabiegi prądowe, masaż
  6. Ćwicz mięśnie pleców