Jak zwalczyć ból kolan?

Ból kolan może być przyczyną zaburzenia jednej, a nawet kilku struktur w obrębie kolana. Jak zwalczyć ból kolan? Najczęściej powodem tych zmian jest zbyt duże przeciążenie, nieodpowiedni lub zbyt intensywny trening oraz nadwaga. Z punktu widzenia fizjologicznego na bóle kolan narażone są bardziej kobiety, niż mężczyźni.

Jak zwalczyć ból kolan?

1. Postępowanie pourazowe PRICE

Uszkodzenie struktur anatomicznych kolana ( więzadeł, łąkotki itp.) łączy się z procesem zapalnym w kolanie. Uszkodzeniu ulegają naczynia krwionośne, które zaczynają krwawić. To krwawienie prowadzi do pięciu głównych symptomów zapalenia: podwyższenia temperatury regionu objętego zapaleniem, zaczerwienienia skóry, opuchlizny, bólu i utraty lub upośledzenia funkcji. Nasze ciało ma tendencje do nadmiernego reagowania na nagłe kontuzje i to powołuje nadmierne gromadzenie się płynu zapalnego. Płyn zapalny zawiera białka, które służą do tworzenia blizny. Za dużo blizn wewnątrz tkanki może powodować ograniczenie funkcji. Po kilku słowach wprowadzenia przejdźmy do techniki PRICE.

Protect – ochrona – chroń uszkodzone kolano przed nadmiernymi ruchami które mogą zaburzyć proces gojenia i prowadzić do dalszego uszkodzenia. Trzeba uważać z nadmiernymi ruchami zginania i rotacji.

Rest – odpoczynek – nie należy zbytnio obciążać uszkodzonego stawu kolanowego

Ice – okładanie lodem – kompresy lodowe pomagają w obkurczaniu się naczyń krwionośnych co ogranicza krwawienie i redukuje nadmierne gromadzenie się płynu zapalnego. Musimy pamiętać by lodu nie przykładać bezpośrednio na ciało, ponieważ może to doprowadzić do odparzeń. Terapia lodowa powinna być stosowana od momentu kontuzji na 20 min co 3 – 4 godziny przez ok 3 – 4 tygodnie.

Compression – ucisk – może być wykonywany ze zwykłego elastycznego bandaża lub opaski elastycznej dostępnej w każdej aptece. Bandaż nie powinien być założony zbyt ciasno żeby nie powodować nadmiernego zablokowania przepływu krwi lub utraty czucia.

Elevation – uniesienie – zmniejszając ciśnienie krwi pomagamy zlikwidować obrzęk i przyspieszyć wchłanianie płynu.

UNIKAJ TECHNIKI HARM, PONIEWAŻ TĄ TECHNIKĄ NASILISZ DOLEGLIWOŚCI!!

Heat
Alkochol
Running
Masaż

2. Ćwiczenia

Jeśli Twoje kolano powraca do optymalnej formy i opuchlizna znika lub ulega zmniejszeniu, ból znika to znak, że czas przejść do ćwiczeń stabilizujących kolano. Charakteryzują się one niską intensywnością i brakiem lub niewielkim obciążeniem. W tych ćwiczeniach z reguły stosujemy opór własnego ciała, piłki, różnego rodzaju taśmy i podesty. Należy pamiętać, że tego typu ćwiczenia należy wykonywać pod okiem fizjoterapeuty, aby uniknąć pogorszenia stanu.

3. Zabiegi fizykalne

Zdarza się tak, że w czasie ćwiczeń pacjent za bardzo chce wrócić do formy przez co jego kolano ulega przeciążeniu, a ból i obrzęk wracają. W tej sytuacji możemy zastosować zabiegi fizjoterapeutyczne takie jak laser, pole magnetyczne, prądy TENS. Najlepszym zabiegiem w tym wypadku jest poznana podczas techniki Ice – krioterapia. Można ją wykonać samemu za pomocą kompresów chłodzących lub lodu, jak i również w gabinetach fizjoterapeutycznych tlenkiem azotu lub dwutlenkiem węgla. W niektórych przypadkach podczas uszkodzeń kolana może dojść do zaniku mięśni. W tym wypadku dołączamy do ćwiczeń elektrostymulacje na mięsień czworogłowy uda.

4. Domowe SPA

Ta forma zainteresuje, każda kobietę, gdyż zostanie połączony relaks z leczenie.

Kąpiel z siarczanem magnezu  – nie jest ona polecana osobom z nadciśnieniem, problemami z sercem oraz diabetykom. Można ją wykonywać kilka razy w tygodniu. Związki siarki i magnezu zawiera sól Epsom, która ma pH obojętne dla skóry. Dodaj pół szklanki soli Epsom do kąpieli i namaczaj bolące kolano przez około 15 minut.

Imbir – jedna z najpopularniejszych przypraw leczniczych stosowana w odchudzaniu i różnych dolegliwościach w tym bólu kolan. Dodaj do herbaty mały kawałek korzenia imbiru, gotowany przez 10 min. Pij opcjonalnie z miodem lub cytryną. Zamiennie możesz stosować z olejkiem imbirowym, który posłuży Ci jako maść.

Oczyść organizm – przyczyną chorób kości, artretyzmu jest zbyt duże stężenie kwasu moczowego, który odkłada się w nerkach i stawach. Aby temu zapobiec jedz dużo warzyw i produktów bogatych w witaminę C. Pij sok ze świeżo wyciśniętych cytryn. Ja osobiście stosuje proszek zasadowy, którego jedną łyżeczkę rozpuszczam w szklance wody. Pije to raz dziennie.

• Agnieszka

Dziękuję – świetny artykuł! Jestem zdania, że gdy pojawiają się opisane przez Państwa dolegliwości, najlepiej udać się do specjalistów. Rzeczywiście, kompresy z lodu uśmierzały ból, jednakże zazwyczaj niezbędna jest także rehabilitacja (mi, wykonywano ją tu – http://www.rehabilitacje.org/).

Fatal error: Allowed memory size of 134217728 bytes exhausted (tried to allocate 72 bytes) in /home/micjan/domains/powerfizjo.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-statistics/vendor/browscap/browscap-php/src/phpbrowscap/Browscap.php on line 1003